
Eğitim ince ince planlanması gereken meşakkatli bir süreçtir. Bir çok bilim insanı eğitim üzerine çalışmalar yapmıştır. Bu yazımda sizlere Bloom'un eğitim amaçları için kullandığı taksonomisini açıklamaya çalışacağım.
Bloom Taksonomisine göre amaçlar üç ana başlık altında toplanmaktadırlar.
1-Bilişsel Alan
2-Duyuşsal Alan
3-Devinişsel alan
Bu üç alanı birbirinden tamamen ayırmak mümkün değildir.
Bilişsel Alan:
Bilgi, Kavrama,Analiz,Sentez,Değerlendirme olmak üzere altı basamağı vardır. Daha çok zihinsel öğrenmeleri nitelemektedir.
Duyuşsal Alan:
İsminden de anlaşılacağı üzere daha çok duygusal öğrenmeleri nitelemektedir.İlgilerimiz ve bunlar sonunda ortaya koyduğumuz tutumlarımız, güdülenmemizi sağlayan hislerimiz, mutluluk, neşe vb. şeyler bunlara örnek verilebilir. Alma, tepkide bulunma, değer verme, örgütleme ve kişiselleştirme basamaklarından oluşur.
Devinişsel Alan(Psiko-motor):
Dans etmemiz, basketbol oynamamız gibi kas ve beyin koordinasyonu gerektiren öğrenme alanları devinişseldir. Her devinişsel davranış aslında bilişsel bir davranışta içermektedir.Algılama, kurulma, klavuz eşliğinde gerçekleştirme, irade dışı yapma, beceri haline getirme, duruma uydurma ve yaratma basamaklarıdır.
Neden Güncellendi? Neler Değişti
Bloom ve arkadaşları bu taksonomiyi ileri sürdüklerinde Davranışçı Psikoloji etkindi. Bilişsel psikolojinin ağırlık kazanmasıyla birlikte eleştirilerin hedefi haline geldi. Bu nedenle 2001 yılında Krathwohl ve arkadaşları tarafından yeniden düzenlendi.Yeni taksonomide Bilişsel Alan iki farklı boyutta ele alınmaktadır.
1-Bilgi Boyutu
2-Bilişsel Süreç Boyutu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder